Nieuwsbrief juli 2016   |    www.cothink.nl   |    info@cothink.nl
lees online
CoThink
In deze nieuwsbrief
Kaizen facilitators leren de kunst van de doorvragen
Geld en ergernis besparen? Haal er eens sneller een facilitator bij!
Inzicht in motivatie en meer grip op gewenste gedrag?
De geheimen van succesvolle besluitvorming
Onderzoek in samenwerking met de Hogeschool Rotterdam
Agenda
Faciliteren van Kaizen: visualiseren en doorvragen
Continue verbetering van de productieprocessen heeft hoge prioriteit bij S.C. Johnson uit Mijdrecht. Hans Roelvink werkt er als Lean Manager en is als Pillar Lead van de ‘Focussed Improvement’ verantwoordelijk voor de loss deployment van de fabriek. De aanpak bij S.C. Johnson is gericht op het vinden van de Root Cause zonder ‘jumping to conclusions’. Mensen worden daarom opgeleid als Process Kaizen Leiders gecombineerd met een Facilitator opleiding. Roelvink: ‘We hebben mensen door de hele fabriek opgeleid, met support vanuit de directie. Als er zich een probleem voordoet, kunnen we het beste team samenstellen om het op te lossen.’

Een grote winst van het proces is dat de voorkomende situaties tot de bodem worden uitgezocht en het zorgt er voor dat mensen onderling meer gestructureerd over voorkomende problemen communiceren. Het wordt binnenkort zelfs met de Global Pillar Lead besproken om verder uit te rollen’. Lees hier meer.
Haal er eens sneller en vaker een facilitator bij!
Steeds vaker worden facilitators van CoThink gevraagd om met de RATIO-aanpak en –methoden te faciliteren bij het oplossen van lastige vraagstukken. Vaak gaat het dan om grotere incidenten ofwel langdurige en terugkomende problemen waarvoor men graag een zorgvuldige root cause analyse uitgevoerd wilt hebben. Hoewel we dat natuurlijk heel goed vinden, blijven wij ons regelmatig verbazen over het feit dat zo lang is gewacht met het inschakelen van een externe facilitator. Er is bijvoorbeeld al veel tijd en geld verspilt door acties die niet effectief zijn gebleken. Of er zijn bij problemen met meerdere partijen al “loopgraven” gegraven, waardoor het des te lastiger is om hen uit hun tunnelvisies te krijgen en terug te brengen bij het gemeenschappelijke belang. Veel ellende was bespaard gebleven door een tijdige inzet van de CoThink facilitator en vaak is de benodigde inzet maar heel kort.   
 
Overigens beperkt dit fenomeen zich niet alleen tot de inzet van een CoThink facilitator. Ook door ons opgeleide RATIO-facilitators zouden in de praktijk veel sneller en vaker bij een probleem betrokken kunnen worden. Het blijft vreemd dat we wel tijd blijken te hebben om een terugkerend probleem steeds opnieuw op te lossen, terwijl we niet de tijd zeggen te hebben om een keer een goede analyse uit te voeren onder leiding van een facilitator, zelfs al we die zelf in huis hebben. Dat scheelt uiteindelijk niet alleen veel tijd, geld en ergernis. Vaker inzetten van een interne facilitator maakt tevens dat deze persoon steeds vaardiger wordt in zijn of haar rol, waardoor de toegevoegde waarde van deze RATIO-facilitator voor de organisatie alleen maar toeneemt.
 
In een nog steeds actueel artikel van Ron uit 2008, wordt beschreven wat het belang is van een facilitator bij het oplossen van complexe problemen. En op welke wijze de facilitator zijn of haar rol op een effectieve manier kan invullen, wat het profiel van een goede facilitator is en wat de voor- en nadelen zijn van de inzet van een interne of externe facilitator. Lees het hele artikel hier.
De geheimen van succesvolle besluitvorming
Betrokkenheid creëren, aanbevelingen doen en besluiten voorbereiden. Velen van ons doen het op intuïtie of op ervaring met wisselend resultaat.

Hoe houd jij je staande in de politieke arena van belangen en besluitvorming en hoe kun je effectief sturen op output? Met innovative Problem Solving & Decision Making leer je waardevolle en direct toepasbare leiderschapsvaardigheden waarmee je grip krijgt op de besluitvorming. Je leert ook hoe je consensus en gerichte actie creëert in plaats van weerstand. Plus: antwoord op de vraag hoe je in kan spelen op de consequenties van een besluit. Lees hier meer en schrijf je op tijd in. De enige en exclusieve gelegenheid om in 2016 nog deel te nemen start op 4 oktober.
Nieuw: Inzicht in motivatie en gewenst gedrag
Er is steeds meer aandacht voor gedrag en hoe we dit kunnen beïnvloeden. Marketeers maken gebruik van veel data en inzicht hoe ons brein werkt om doelgroepen aan te sporen om het gewenste (koop)gedrag te vertonen. Veel moeilijker is het om te achterhalen waarom een persoon (m/v) een bepaalde handeling niet deed. En hoe komt het toch dat ondanks instructies, posters, gesprekken enzovoort het niet lukt om de gewenste prestaties te realiseren.

Meestal worden training en opleiding als de enige maatregelen gekozen….maar welk probleem wordt hiermee echt opgelost?  Is het niet beter om eerst alle oorzaken goed in kaart te brengen? Human Factor Analyse nu beschikbaar als hulpmiddel om een open en eerlijke dialoog te voeren. Zonder oordeel en gericht op gemeenschappelijk belang. En om tot de juiste acties te komen die wel bijdragen aan de prestaties (gedrag & motivatie) van de persoon en de organisatie.  Als je meer informatie wilt over Human Factor Analyse, klik dan hier. Als je de vernieuwde checklist wilt ontvangen klik dan hier.
Onderzoek samen met Hogeschool Rotterdam
Het wordt wel de vierde Industriële Revolutie of genoemd, In de kern gaat het daarbij om het “ver-internetten” van de fysieke wereld. Of het nu gaat om een machine op de werkvloer of een tandenborstel thuis, alles wordt uitgerust met betere sensoren om waar te nemen en te registreren en voorzien van internetconnectie. De potentie in efficiency-verbeteringen zijn zeer groot, maar de complexiteit neemt navenant toe.  Het oplossen van problemen wordt er daardoor niet altijd gemakkelijker op. 
Het World Economic Forum publiceerde in Januari het rapport “The Future of Jobs” waarin een enorme verandering wordt aangekondigd in de benodigde kennis- en vaardigheden van medewerkers om succesvol te (blijven) in de komende 5 jaar. Hieruit blijkt “complex problem solving” gemiddeld als verreweg de belangrijkste vaardigheid voor alle sectoren naar voren te komen.

Voor CoThink is dit goed nieuws want problem solving is onze passie en core-business. Maar het roept ook wat vragen bij ons op, bijvoorbeeld:

- Wat bedoelt het W.E.F. nu precies met Complex Problem Solving?
- Hoe meet je nu in hoeverre iemand die vaardigheden heeft?
- Hoe is het nu werkelijk gesteld met de Complex Problem Solving skills binnen bedrijven in Nederland?
- Hoe kun je meten in hoeverre complex problem solving in bedrijfsprocessen en structuren opgenomen is en ondersteund wordt?

In September starten 2 studenten van de Hogeschool Rotterdam een onderzoekstage over dit onderwerp. Gedurende 5 maanden gaan David Veldhoen en Michel den Otter aan de slag om antwoorden en verdieping te krijgen op de genoemde vragen. Dit zal voor u en voor ons een belangrijke sleutel zijn om het Nederlandse bedrijfsleven op voorsprong te houden in de 4e industriële revolutie! Wellicht komt u David en Michel nog tegen tijdens hun onderzoek. Mocht u nu zelf al ideeën hebben of over het onderwerp Complex Problem Solving willen sparren neem dan gerust contact op met ons!
Agenda
7 september - start RATIO RCA facilitator training
8 september - start FMEA facilitator training (waardevolle aanvulling op R&ME)
20 september - 1 daagse training RisicoAnalyse
29 september - innovative Root Cause Analysis training
4 oktober - innovative Problem Solving & Decision Making training
2 november - start RATIO RCA facilitator training
3 november - start leergang Reliability & Maintenenance Engineering

Meer info op de website